Een postbus. Iedereen kent het als een centraal punt waar véél informatie toekomt. Het ene is natuurlijk al wat interessanter dan het andere. Wat als je nu eens post kreeg die áltijd relevant is voor jou? Daar zorgt Postbuzz voor: een platform waarmee je de buurt kan ontdekken én bereiken. En waarin jij kan investeren! What’s in a name?
Weg met die ongeadresseerde reclame! Dankzij Postbuzz kom je te weten wat écht interessant is. Zoals werken in de straat, bijvoorbeeld. Of waar je na 17 uur nog bloemen kan kopen om je geliefde te verrassen. En uiteráárd mag je ook geen enkel feestje missen! Vergelijk Postbuzz met Facebook, maar dan voor je eigen buurt. Het is een platform waarmee iedereen uit de buurt elkaar op een makkelijke manier kan bereiken. Postbuzz doet nu een beroep op crowdfunding om het platform verder uit te breiden.
Postbuzz, het kloppend hart van de buurt
Postbuzz wil mensen uit dezelfde buurt inspireren om de buren beter te leren kennen en om meer bij lokale handelaars te winkelen. Om de omgeving te verkennen, dus. Je hoeft je niet eens te registreren, want alleen je thuisadres ingeven is al genoeg. Postbuzz is tot nu toe het enige platform dat mensen op basis van een digitaal adres informatie kan geven. Hun methode is dan ook beschermd met een patent-aanvraag voor Europa en de Verenigde Staten. Straf!
Het platform is niet alleen enorm handig, maar ook ecologisch verantwoord. Dat spreekt voor zich, als je weet dat elk huishouden jaarlijks bijna 25 kg aan papierafval heeft, enkel en alleen door ongeadresseerde post. Je leest het goed, bijna 25 kg! Een digitaal alternatief is dus zeker op z’n plaats. Postbuzz sloot dan ook een langdurige samenwerking af met Natuurpunt. Het platform biedt dus niet alleen voordelen voor de natuur, maar ook voor lokale handelaars, verenigingen, goede doelen in de buurt … en voor jou!
Voordelen voor de bewoner én voor de handelaar
De buurtbewoner komt dankzij Postbuzz te weten wat er écht belangrijk is. Via het platform kan de buurt jou bereiken, maar ook omgekeerd kan jij je buren informeren. ‘t Was nog nooit zo makkelijk om een buurtfeest op poten te zetten ;-)! Voor de handelaar is Postbuzz dan weer een ideaal medium om op een voordelige wijze de buurt te bereiken. Ze zijn dus, net zoals overheden, merken en verenigingen, ‘klant’ bij Postbuzz. En dat is belangrijk, want ze verspreiden informatie op het platform waardoor de buurtbewoners vaker hun Postbuzz checken. Bovendien bieden deze klanten Postbuzz een belangrijke inkomstenbron.
Maar voor de uitbreiding van het bedrijf doet Postbuzz nu dus ook een beroep op de crowd. Ze kregen dankzij professionele investeerders al 325.000 euro bijeen, en zouden via crowdfunding nog zo’n 50.000 euro willen ophalen.
Uitbreiden naar Nederland
Het Postbuzz-team is enorm ambitieus en streeft voortdurend naar vooruitgang. Ze willen dan ook dat 15 procent van de Belgische internetbevolking tegen 2018 wekelijks haar Postbuzz checkt. Met andere woorden: dat Postbuzz een rol gaat spelen in het dagelijkse leven en dat het een gewoonte wordt om ‘effe de Postbuzz te checken’. Maar daar stopt het niet, want ze willen in de zomer van 2016 ook uitbreiden naar Nederland.
Het team richtte daarnaast het Postbuzz Buurtfonds op, waarbij ze een deel van hun kapitaal investeren in lokale buurtprojecten. En ja, ook jij kan daaraan meewerken, want 10 procent van het opgehaalde crowdfundingkapitaal zal rechtstreeks naar dit fonds gaan.
Bon, laat je buurt dus maar al weten wanneer je dat feestje organiseert ;-). Goesting gekregen om in dit project en dus ook in je buurt te investeren? Check dan zeker alle info op hun website en op hun Bolero Crowdfundingpagina.