Na een flinke sprong in de cijfers van een gemiddelde Bolero Crowdfunding-campagne, duiken we vandaag wat dieper en nemen we de successen en uitdagingen van het platform eens goed onder de loep. We bespreken een paar opvallende campagnes die hebben bijgedragen aan het succes van Bolero Crowdfunding en kijken eveneens naar de uitdagingen waarmee het platform wordt geconfronteerd, zoals defaults en investeerderseducatie. En als dat nog niet genoeg is, nemen we ook de vernieuwde Europese regelgeving mee in ons verhaal.
Bolero Crowdfunding heeft in de eerste helft van 2024 flinke stappen gezet. Met steeds meer campagnes, aanzienlijk opgehaald kapitaal en een beheersbaar default percentage, blijft het platform een smakelijke optie voor zowel ondernemers als investeerders.
De vernieuwde Europese regelgeving voor crowdfunding, die eind 2023 is ingegaan, brengt zowel kansen als uitdagingen met zich mee. Denk aan het harmoniseren van de markt voor crowdfunding binnen de EU, wat platforms als Bolero Crowdfunding de mogelijkheid biedt om makkelijker de grens over te steken. Dit betekent dat we nu niet alleen in onze eigen achtertuin kunnen spelen, maar ook daarbuiten!
Aan de andere kant vereist deze regelgeving ook de nodige aanpassingen en investeringen. Crowdfundingplatforms moeten nu aan veel strengere transparantie- en rapportagevereisten voldoen. Dit brengt extra werk voor ons mee want hierdoor zijn we wettelijk genoodzaakt om twee websites te onderhouden. De oude nog lopende campagnes die onder de Belgische wetgeving vallen (dus alle campagnes die voor september 2023 zijn gelanceerd) kunnen daardoor niet mee op het nieuwe platform geïntegreerd worden. Maar bij Bolero Crowdfunding houden we wel van een uitdaging! Daarnaast zien we het ook als onze plicht om onze investeerders over deze nieuwe regels alsook elke nieuwe crowdfundingcampagne correct te informeren, zodat zij altijd goed voorbereid aan de start van elke nieuwe campagne verschijnen.
Met gemiddelde succes- en servicekosten van 5% biedt Bolero Crowdfunding een competitieve en transparante kostenstructuur aan. Het huidige default kapitaal bedraagt 2 miljoen euro, wat, op het ganse geïnvesteerd bedrag (55 miljoen euro), neerkomt op een default percentage van 3,67%. Hoewel dit percentage beheersbaar is, blijft het essentieel om de risico's goed te beheren en het vertrouwen van onze investeerders te waarborgen.
We screenen uitvoerig elk project voordat het op het platform wordt geplaatst. Dit omvat het controleren van de financiële gezondheid van de onderneming, het businessplan en de potentiële markt. Daarnaast houden we ook actief toezicht op de voortgang van alle projecten en bieden we ondersteuning om problemen vroegtijdig aan te pakken. We moedigen investeerders aan om hun investeringen te spreiden over meerdere projecten om risico’s te minimaliseren. Desondanks zijn er altijd risico's verbonden aan investeren via crowdfunding. Bedrijven hebben natuurlijk niet alles in de hand en kunnen getroffen worden door een reeks van tegenslagen. Lokale marktomstandigheden en logistieke uitdagingen die de groei belemmeren, juridische administratieve obstakels die de operationele kosten de pan uit deden rijzen en zelfs dalende verkoopcijfers kunnen campagnes zoals Abbie & Rose, Ferrokonstrukt, African Drive II, The Video Factory en Coghen 77 tot financiële moeilijkheden brengen waardoor ze zich momenteel in default bevinden.
Om onze investeerders in zulke situaties bij te staan, heeft Bolero Crowdfunding een samenwerking afgesloten met Deminor, een Belgische professionele dienstverlener die als één partij de investeerders vertegenwoordigt tegenover de emittent en samen met de ondernemer een oplossing tracht uit te werken. Weet wel dat er, ondanks de onderhandelingen van Deminor met de emittent, er nog steeds de kans bestaat op (gedeeltelijk) verlies van de investering als het bedrijf niet meer te redden valt.
Crowdfunding is uiteraard niet alleen kommer en kwel! Zo hebben we natuurlijk ook onze succesverhalen. Laat ons even stil staan bij een paar ‘speciallekes’: zo betaalden Valor, MDO Techniek, Koalabox en Poy Group allen afgelopen jaar reeds hun tweede crowdfundingcampagne bij Bolero Crowdfunding correct terug. Groep Caenen Capital Fund doet er nog een schepje bovenop. Zij hebben welgeteld 5 crowdfundingcampagnes lopen waarvan ze er dit jaar 3 op eindvervaldag komen.
Als platform vinden we het dan ook ontzettend belangrijk om onze investeerders te blijven informeren en hun vertrouwen te behouden. Dit doen we door het aanbieden van transparante communicatie, gedetailleerde rapportages en educatieve content die investeerders helpen de complexe wereld van crowdfunding en de bijbehorende regelgeving beter te begrijpen.
Met de voortdurende groei en dynamiek van de crowdfundingmarkt blijft Bolero Crowdfunding zich inzetten voor het bieden van een betrouwbaar en innovatief platform voor investeerders én ondernemers. We spelen in op veranderende regelgeving en markttrends, en streven ernaar om duurzame succesverhalen te creëren. Zo blijven we de balans vinden tussen risico en rendement in een steeds veranderende financiële wereld!