In elke Belg schuilt een crowdinvestor. Welk type bent u?

Crowdfunding is hip in de wereld en nu ontdekt ook België crowdfunding. “Crowdfunding lijkt 
vandaag een hype, maar het is een blijver! Wij verwachten dat Crowdfunding in België de 
komende jaren kan doorgroeien tot enkele tientallen miljoenen euro’s per jaar,” zegt Koen 
Schrever, CEO Bolero Crowdfunding. 
Wat motiveert de Belg om deel uit te maken van de crowd die investeert in een start-up? 
Welke types van Belgische investeerders in crowdfunding (backers) kan je hieruit distilleren? 
Onderzoeksbureau iVOX deed in opdracht van KBC Bolero Crowdfunding het eerste grote 
onderzoek naar de kennis over en de interesse van de Belg in crowdfunding. Het onderzoek 
bracht volgende verrassende zaken aan het licht: 

 

50% VAN DE BELGEN WEET WAT CROWDFUNDING IS. 
De helft van de Belgen heeft al gehoord van crowdfunding. De hoogopgeleide jonge Vlaming 
weet er het meest over. Franstaligen en vrouwen scoren hierop gevoelig lager. 
Ze mogen dan wel weten wat crowdfunding is, amper 10% van deze helft der Belgen kan ook 
daadwerkelijk aanvullen met een concrete naam van een crowdfundingplatform. 
 
VROUWEN WILLEN DONEREN. MANNEN WILLEN INVESTEREN. 
Bij wie het kent, ligt crowdfunding goed in de markt. 7,4% van de Belgen heeft al aan een 
crowdfundingcampagne deelgenomen. Het zijn opnieuw de jonge Vlaamse mannen die het 
meest tot actie overgaan. Zij hebben de meeste interesse in financiële crowdfunding 
(aandelen en leningen) en willen meestal tot 500 euro investeren. Vrouwen zien meer brood in 
donaties (schenkingen) en crowdfunding met kleinere bedragen (tot 50 euro). 
 
FRANSTALIGEN INVESTEREN MEER. 
Van de actieve investeerders in crowdfunding zijn er dubbel zoveel Franstaligen. Ook al zijn ze 
in de minderheid bij de groep Belgen die al van crowdfunding gehoord hebben, ze investeren 
er dus wel meer in. 
 
VOORAL DE HOGEROPGELEIDE JONGE VLAMING IS BEREID TE INVESTEREN IN 
CROWDFUNDING

 
Uit het iVOX onderzoek blijkt ook het groeipotentieel van de actieve crowd: 1 op 4 Belgen 
overweegt immers in de toekomst aan crowdfunding deel te nemen. Opnieuw zijn het vooral 
mannen (30% versus 19% bij de vrouwen), jongeren (40%) en hoogopgeleiden (34%) die qua 
intentie het hoogst scoren. 
 
84% WIL HET OPNIEUW DOEN. 
Eens een crowdinvestor, altijd een crowdinvestor? Wie al geproefd heeft van crowdfunding, 
heeft duidelijk zin in meer. Maar liefst 84% overweegt na deelname om het opnieuw te doen. 
 
5 REDENEN WAAROM BELGEN INVESTEREN IN CROWDFUNDING.

Op de vraag wat investeerders motiveert om deel te nemen aan een crowdfundingproject, 
komen in de onderzoeksresultaten volgende vijf redenen naar boven: 
 
1. Het financiële aspect: kan ik een mooi rendement halen uit het ingezette bedrag? 
2. Het functionele aspect: biedt het project een oplossing voor een probleem dat ik zelf 
ondervind? Kan ik het dus gebruiken als het ontwikkeld is? 
3. Het sociale aspect: is dit een project waarin ook andere mensen investeren en kan ik zo dus 
deel uitmaken van een grotere groep van mensen? 
4. Het innovatieaspect: kan ik er mee voor zorgen dat iets totaal nieuws gecreëerd wordt? 
5. Het emotionele aspect: voel ik me betrokken bij dit project? 


INVESTEERDERS IN CROWDFUNDING WILLEN VOORAL EEN STERK TEAM EN EEN GOED IDEE 
ZIEN. 

Het crowdfundingproject waarin Belgen aangeven te willen investeren, moet aansluiten bij hun 
leefwereld en maatschappelijk relevant zijn. 
 67% van de respondenten geven aan dat het functionele aspect het zwaarst doorweegt terwijl 
50% aangeeft in te stappen omwille van de financiële factor. 51% van de investeerders in 
crowdfunding hechten zowel aan het innovatie-aspect als aan het emotionele aspect waarde. 
Met 46% geldt ten slotte ook het sociale aspect als een niet te verwaarlozen motivatie tot 
crowdfunding. 
 
TOCH GEEFT HET FINANCIËLE DE DOORSLAG BIJ DE KEUZE VAN HET PROJECT.
 
Wanneer de Belg gevraagd wordt om uit deze 5, de belangrijkste reden te prioritiseren leidt 
dat echter tot volgend, verrassend resultaat: het financiële aspect wint met 38%, gevolgd door 
het functionele (22%), emotionele (14%), sociale (13%) en innovatieaspect (12%). IVOX 
concludeert dat het functionele bekeken moet worden als basisvoorwaarde om al dan niet in 
te stappen in een project terwijl het financiële eerder speelt om de 'betere' deal te kiezen. 
 
4 TYPES VAN BELGISCHE INVESTEERDERS IN CROWDFUNDING. 

Op basis van deze bevraging, heeft IVOX vier verschillende types van investeerders in 
crowdfunding (‘crowdinvestors’) geïdentificeerd: de sociovestor, de innovestor, de emovestor 
en de buddyvestor. 


1. De innovestors zijn vooral geïnteresseerd in het investeren in nieuwe ideeën. Zij hopen 
een mooi graantje mee te pikken als het idee aanslaat. 
Franstaligen en mannen zijn goed vertegenwoordigd in deze groep. 
2. De sociovestors investeren graag samen met anderen in een project. Zij zoeken niet 
zozeer een briljant doorbraakidee, maar willen gewoon graag samen met anderen 
meedoen om een centje te verdienen. +55 jarigen zijn sterk vertegenwoordigd in deze 
groep. 
3. De emovestors zijn de kleinste groep: het financiële volstaat niet - zij willen ook echt 
betrokken worden in het project. 
Je vindt ze in gelijke mate terug bij mannen en vrouwen, Vlamingen en Walen, alle 
leeftijdsgroepen en opleidingsniveaus. 
4. De buddyvestors zijn niet uit op rendement. Zij benaderen crowdfunding eerder 
emotioneel: samen met vele andere mensen betrokken zijn in een project trekt hen 
aan. 
Vrouwen en hoger opgeleiden vind je veel terug bij de buddyvestors, evenals +55-
jarigen. 


DOE DE TEST EN BEPAAL ZELF WELKE TYPE JIJ BENT. 
Via een interactieve, online test kan je zelf bepalen welk type je bent. Een paar minuten later 
ben je enkele weetjes over crowdfunding rijker en kom je te weten welk type van 
‘crowdinvestor’ jij bent. Ben jij een inno-, socio-, emo- of buddyvestor? 

DOE DE TEST HIER: https://ivox.socratos.net/direct/crowdfunding_nl

CONCLUSIE 
Uit het eerste grote iVOX onderzoek naar de Belg en crowdfunding kwam voort dat de helft 
van de Belgen weet wat crowdfunding is. Er zijn belangrijke verschillen tussen jongeren en 
ouderen, tussen hoger opgeleiden en niet- of minder opgeleiden, tussen mannen en vrouwen. 
Uit de studie blijkt dat jonge, hoogopgeleide Vlaamse mannen de meeste interesse hebben in 
financiële crowdfunding en hogere bedragen (tot 500 euro) inzetten. Vrouwen zien meer 
brood in donaties (schenkingen) en crowdfunding met kleinere bedragen (tot 50 euro). Er zijn 
minder Franstaligen dan Nederlandstaligen die al van crowdfunding gehoord hebben. Van de 
Franstaligen die crowdfunding kennen, zijn er echter meer die er gretig op ingaan. Bovendien 
smaakt crowdfunding duidelijk naar meer. 84% wil het immers opnieuw doen. 
Belgen investeren in crowdfunding vanuit 5 verschillende motivaties: financieel, functioneel, 
sociaal, emotioneel of innovatie. Investeerders in crowdfunding willen vooral een sterk team 
en een goed idee zien. Toch geeft het financiële de doorslag bij de keuze van het project. De 
Belgische bevolking kan op die manier opgedeeld worden in 4 types van mogelijke 
‘crowdinvestors’: sociovestors, innovestors, emovestors en buddyvestors. Doe de nationale 
test en bepaal zelf welk type investeerder in crowdfunding jij bent. 
========================================================

Lees hier het volledige persbericht.