Bolero Crowdfunding Blog

Blog

Boek in de kijker: Creativity, Inc.

Elke maand zetten we een boek in de kijker op onze blog. Vandaag is dit Creativity, Inc.

Auteur Ed Catmull is de mede-oprichter van de gereputeerde Pixar Animation Studio’s, bekend van succesproducties zoals Toy Story, Monsters Inc., Wall-E en Up. In het boek verklaart Catmull de ideeën en technieken die Pixar zo populair en winstgevend maakten. Creativity, Inc. is een boek voor managers die hun werknemers tot grootse prestaties willen drijven en die creatieve oplossingen zoeken om komaf te maken met veel voorkomende hindernissen.

Het boek neemt je mee naar de story meetings, de postmortems en de Braintrust-sessies en laat zien hoe je een cultuur bouwt waar creativiteit ontstaat en floreert.

Catmull onthult de ideeën en technieken achter het succes en de winstgevendheid. Bij Pixar is een unieke omgeving gecreëerd met processen die creativiteit beschermen en die ingaan tegen conventies:

-Geef een goed idee aan een middelmatig team en ze verkloten het. Geef een middelmatig idee aan een fantastisch team en ze repareren het of verzinnen iets beters.
-Als je er niet naar streeft om het onzichtbare zichtbaar te maken en het te begrijpen, dan ben je slecht voorbereid om leiding te geven.
-Managers zijn er niet om risico’s te vermijden. Ze moeten een omgeving creëren waar het veilig is voor anderen om risico’s te nemen.
-De kosten om fouten te voorkomen zijn vaak hoger dan de kosten om fouten te herstellen.
-OR communicatiestructuur van het bedrijf is niet gelijk aan de organisatiestructuur. Iedereen moet elkaar kunnen praten.
-Ga er niet vanuit dat algemene overeenstemming leidt tot verandering – zelfs als iedereen aan boord is, kost het veel energie om een groep in beweging te krijgen.

Een boek dat toch wel de moeite waard is om te lezen.

Veel leesplezier!

Het boek is ondermeer verkrijgbaar op Amazon.com