Bolero Crowdfunding Blog

Blog

Hoe belangrijk is e-commerce voor starters?

Gisteren naar het programma ‘Het eerste kwartaal’ op Canvas gekeken? In deze aflevering kwam e-commerce aan bod bij drie verschillende starters: ‘Broke Bikes’, ‘Deel een koe’ en ‘Suitcase’. 

Herbekijk hier de aflevering van ‘Het eerste kwartaal’.

E-commerce is natuurlijk niet meer weg te denken. Steeds meer consumenten shoppen online. Maar e-commerce is zeker niet eenvoudig, er komen héél wat zaken bij kijken. En natuurlijk is er ook een passende strategie nodig voor een goed e-commerce verhaal.

Hoe ziet de Belgische e-commerce markt er momenteel uit?

Profiel van de webshop:

BeCommerce berekende dat maar liefst 82% van de Belgische webhandelaars ook in de fysieke wereld actief zijn. Voor vele bedrijven is e-commerce (nog) niet hun belangrijkste verkoopkanaal.

Internethandel kan vele vormen aannemen. Er zijn heel wat webshops van grote bedrijven, maar ook steeds meer kmo’s vinden hun weg online. Toch heeft nog maar 22% van hen al een webshop. Voor heel wat ondernemers is e-commerce nog iets te complex.

Profiel van de online klant:

Belgen kopen graag kledij en schoenen online. Een op de twee Belgen kocht vorig jaar een item uit die categorie (Comeos). Een sector dus met potentieel, maar ook met heel wat concurrentie zoals van het populaire Zalando. Ook hotels en overnachtingen worden vaak online geboekt. Vorig jaar heeft 40% zich daartoe laten verleiden. Verder in de top 5 staan nog boeken (32%), toegangskaarten voor evenementen (31) en boot-, trein- en vliegtickets (29%).

In sommige sectoren worden aankopen dan weer vaker herhaald. 45% van de consumenten die online eten kopen, doen dat 5 keer per jaar. Kant-en-klaarmaaltijden staan op de tweede plaats, met 42% van de klanten die ze meer dan 5 keer per jaar kopen. In de top 5 van de herhalingsaankopen via internet zitten verder nog (digitale) muziek (29%), kledij en schoenen (25%) en boeken (20%).

Ook in 2016 verwacht men dat e-commerce nog een stevige boost zal krijgen.