Bolero Crowdfunding Blog

Blog

Een geslaagde crowdfundingcampagne met de hulp van social media

Crowdfunding en social media zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Social media kunnen een enorme boost geven aan een crowdfundingcampagne. Aan de ondernemers die bij Bolero Crowdfunding een campagne willen starten adviseren we altijd om een sterke (online) community op te bouwen. We geven alvast een paar tips...

Social media zijn perfect om een community op te bouwen.

Als je een crowdfundingcampagne wil starten is het belangrijk dat je de focus legt op de social media kanalen die de meeste impact genereren. Bij het kiezen van de juiste kanalen, stel je best de volgende vragen:

1) Op welke kanalen heb ik de meeste volgers?

2) Welke mensen hebben de grootste invloed in jouw community?

3) Waar zijn je prospects het actiefst?

4) Met welk platform ben je het meest vertrouwd?

Voor de meeste crowdfundingcampagnes zullen Facebook en/of Twitter de juiste kanalen zijn. Omdat je daar nog altijd de meeste mensen bereikt en de interactiviteit hoog is.

Maar het is wel belangrijk dat je rekening houdt met waar je community actief is. Instagram wordt steeds belangrijker en LinkedIn is meer geschikt als je een professioneel publiek wil bereiken.

Campagne hashtag

Een unieke hashtag kan je gebruiken voor al je social media posts. Hiermee krijg je een goed overzicht van al de posts over je crowdfundingcampagne. Zo kan de community je gemakkelijk terugvinden en meer te weten komen over je campagne.

Bedank je community

Je investeerders bedanken is ook heel belangrijk. Dankbaarheid uitdrukken is een goede manier om een sterkere community uit te bouwen.

Social advertising

Als er marketingbudget beschikbaar is, kan je de content boosten met advertenties. Dit is een goede manier om vrienden van vrienden te bereiken of mensen met dezelfde interesse.

Bij social advertising kan je gemakkelijk kiezen wie je wil bereiken. Je kan bovendien zelf kiezen welk budget je uitgeeft en hoelang je campagne moet lopen.

Zoek de juiste content mix

Het doel van een crowdfundingcampagne is om meer bekendheid te krijgen en investeerders te vinden voor je campagne. Probeer een mix te vinden tussen informatieve en commerciële posts.

Educatie en informatie is belangrijker dan commercieel gerichte content. Deze content zal bovendien meer engagement genereren dan commerciële boodschappen. Probeer het aantal commerciële posts te beperken tot max 20% van alle content.

Updates over de campagne en beelden achter de schermen werken ook altijd goed.

 

Volg de campagne goed op

Maak elke week een evaluatie van je social media campagne en stuur de content bij waar nodig.

Vergeet de pers niet

Journalisten gebruiken Twitter niet enkel om informatie te delen. Maar ook om te communiceren met andere gebruikers en als informatiebron bij de zoektocht naar nieuwsberichten. Bouw een relatie op met journalisten en denk goed na of de content wel relevant is.

Klaar om een succesvolle crowdfundingcampagne op te bouwen met de hulp van social media? We helpen je graag verder.