Crowdfunding en social media zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Social media kunnen een enorme boost geven aan een crowdfundingcampagne. Aan de ondernemers die bij Bolero Crowdfunding een campagne willen starten adviseren we altijd om een sterke (online) community op te bouwen. We geven alvast een paar tips...
Social media zijn perfect om een community op te bouwen.
Als je een crowdfundingcampagne wil starten is het belangrijk dat je de focus legt op de social media kanalen die de meeste impact genereren. Bij het kiezen van de juiste kanalen, stel je best de volgende vragen:
1) Op welke kanalen heb ik de meeste volgers?
2) Welke mensen hebben de grootste invloed in jouw community?
3) Waar zijn je prospects het actiefst?
4) Met welk platform ben je het meest vertrouwd?
Voor de meeste crowdfundingcampagnes zullen Facebook en/of Twitter de juiste kanalen zijn. Omdat je daar nog altijd de meeste mensen bereikt en de interactiviteit hoog is.
Maar het is wel belangrijk dat je rekening houdt met waar je community actief is. Instagram wordt steeds belangrijker en LinkedIn is meer geschikt als je een professioneel publiek wil bereiken.
Campagne hashtag
Een unieke hashtag kan je gebruiken voor al je social media posts. Hiermee krijg je een goed overzicht van al de posts over je crowdfundingcampagne. Zo kan de community je gemakkelijk terugvinden en meer te weten komen over je campagne.
Bedank je community
Je investeerders bedanken is ook heel belangrijk. Dankbaarheid uitdrukken is een goede manier om een sterkere community uit te bouwen.
Social advertising
Als er marketingbudget beschikbaar is, kan je de content boosten met advertenties. Dit is een goede manier om vrienden van vrienden te bereiken of mensen met dezelfde interesse.
Bij social advertising kan je gemakkelijk kiezen wie je wil bereiken. Je kan bovendien zelf kiezen welk budget je uitgeeft en hoelang je campagne moet lopen.
Zoek de juiste content mix
Het doel van een crowdfundingcampagne is om meer bekendheid te krijgen en investeerders te vinden voor je campagne. Probeer een mix te vinden tussen informatieve en commerciële posts.
Educatie en informatie is belangrijker dan commercieel gerichte content. Deze content zal bovendien meer engagement genereren dan commerciële boodschappen. Probeer het aantal commerciële posts te beperken tot max 20% van alle content.
Updates over de campagne en beelden achter de schermen werken ook altijd goed.
Volg de campagne goed op
Maak elke week een evaluatie van je social media campagne en stuur de content bij waar nodig.
Vergeet de pers niet
Journalisten gebruiken Twitter niet enkel om informatie te delen. Maar ook om te communiceren met andere gebruikers en als informatiebron bij de zoektocht naar nieuwsberichten. Bouw een relatie op met journalisten en denk goed na of de content wel relevant is.
Klaar om een succesvolle crowdfundingcampagne op te bouwen met de hulp van social media? We helpen je graag verder.
De informatie die is opgenomen op het Bolero Crowdfundingplatform is uitsluitend bedoeld voor algemene informatiedoeleinden. De dienst Bolero Crowdfunding houdt geen specifieke adviesverlening in, op welke wijze dan ook, door KBC Bank NV. KBC Bank NV verstrekt geen beleggingsadvies, noch enige aanbevelingen, noch enig onderzoek op beleggingsgebied, noch enig fiscaal, juridisch of ander advies met betrekking tot effecten uit te geven door de onderneming. Niets op het Bolero Crowdfundingplatform dient zo geïnterpreteerd te worden. De informatie op het Bolero Crowdfundingplatform is algemeen en houdt geen rekening met de specifieke eigenschappen van de gebruiker of de omstandigheden waarin deze zich bevindt, noch met het specifieke beleggingsprofiel van de gebruiker, het geheel van zijn beleggingen, zijn financiële situatie, kennis of ervaring en/of de mate van zijn risico-aversie. Potentiële beleggers dienen elke belegging naar eigen goeddunken zelf te onderzoeken, te beoordelen of te analyseren en daarbij hun eigen beleggings-, fiscale, juridische of andere adviseurs te raadplegen. KBC Bank NV zal uitsluitend nagaan, telkens wanneer een investeerder wenst te investeren in een project, of die investering passend is voor die investeerder aan de hand van een door de investeerder vooraf ingevulde questionnaire die toetst naar de kennis en ervaring van de investeerder, zoals vooropgesteld door Richtlijn 2014/65/EU van 15 mei 2014 betreffende markten voor financiële instrumenten en tot wijziging van Richtlijn 2002/92/EG en Richtlijn 2011/61/EU, zoals van tijd tot tijd gewijzigd. De risico’s verbonden aan crowdfunding en de effecten die worden aangeboden op het Bolero Crowdfundingplatform zijn terug te vinden onder de hoofding ‘Specificaties’ bij de individuele projecten. De informatie met betrekking tot de effecten en de projecten op het Bolero Crowdfundingplatform wordt uitsluitend verstrekt door de onderneming. Verwachtingen die daarin worden opgenomen zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten. Op het Bolero Crowdfunding Platform kunnen ratings worden gepubliceerd met betrekking tot individuele projecten. Deze ratings geven mogelijk niet het potentiële effect weer van alle risico's met betrekking tot de structuur, de markt en andere factoren die van invloed kunnen zijn op de waarde van de investering. Een rating is geen beleggingsaanbeveling en kan te allen tijde door het rating agency worden herzien of ingetrokken. Voor zover toegelaten onder enig toepasselijk recht, aanvaarden KBC Bank NV en enige met haar verbonden personen geen enkele aansprakelijkheid of verantwoordelijkheid voor de correctheid, de volledigheid, de actualiteit of de stiptheid van dergelijke externe ratings. Er is geen prospectus, informatiefiche of essentiële beleggersinformatie beschikbaar. De onderneming kan op het Q&A forum in de rubriek 'Neem contact op' bijkomende informatie over haar project plaatsen, in overeenstemming met de beperkingen vermeld in artikel 8.3 van de Algemene Gebruiksvoorwaarden van Bolero Crowdfunding, zonder dat dit de investeerder recht geeft op een herroepings- of annuleringsrecht, met dien verstande dat de onderneming geen wijzigingen kan aanbrengen aan de voorwaarden van de effecten of aan de pagina’s waarop haar project wordt voorgesteld op het Bolero Crowdfundingplatform. Bij klachten kunt u zich wenden tot info@crowdfunding.bolero.be (+32 2 303 33 00) en/of ombudsman@ombudsfin.be.