Bolero Crowdfunding Blog

Blog

Hoe crowdfunding Silicon Valley kan helpen

Er heerst onrust in Silicon Valley, het ondernemerswalhalla gelegen in San Francisco (VS). De zogenaamde ‘unicorns’, startups met een waardering van meer dan 1 miljard US Dollar, kennen een opmerkelijke terugval. Het Amerikaanse betaalbedrijf Square, aanvankelijk gewaardeerd op ca. $6 miljoen, zou vandaag al de helft van die waarde hebben verloren. Ook de populaire smartphone-app Snapchat kende een waardedaling van 25% op korte termijn. De voorbeelden zijn legio en zetten critici aan tot denken. Werden deze startups aanvankelijk te hoog gewaardeerd door de venture capital fondsen?

Voor die fondsen primeert natuurlijk de financiële return die ze creëren door te investeren in deze risicovolle technologiebedrijven. Een artikel uit The Washington Post pleit voor een verandering. Gezien technologie-startups steeds goedkoper een product op de markt kunnen brengen, hoeven ze minder geld op te halen via investeerders. Om zo’n startup op poten te zetten zou een bedrag tussen de 50.000 en 100.000 USD tegenwoordig al voldoende zijn. Dat bedrag kan natuurlijk ook via crowdfunding worden opgehaald. En er zijn genoeg redenen om die keuze als ondernemer te gaan overwegen.

Via crowdfunding is er directe feedback tussen investeerder en ondernemer. Die nauwe betrokkenheid zorgt ervoor dat de investeerders zich meer bewust zijn van hun investeringskeuze. De focus ligt op de meerwaarde van het product zelf, in plaats van op mogelijk spectaculaire rendementen. Daarenboven ligt het slaagpercentage van deze campagnes over het algemeen heel hoog. Dit staat in schraal contrast met venture capital investeringen, waarvan slechts een kwart in staat blijkt het geïnvesteerd geld effectief terug te betalen.

De persoonlijke relatie met het product biedt ook meer mogelijkheden tot innovatie. Laat ons niet vergeten dat virtual reality wellicht nooit het daglicht had gezien zonder crowdfunding. In 2012 ontwierp Palmer Luckey, toen 19 jaar oud, een prototype voor een virtual reality headset. De campagne werd gelanceerd op Kickstarter met een doelbedrag van $250.000. De interesse was echter zo groot dat er uiteindelijk maar liefst 2,4 miljoen USD werd opgehaald. Twee jaar later werd het product, beter bekend onder ‘Oculus Rift’, overgenomen door Facebook voor 2 miljard USD.

Nog een positief nieuwsfeit is dat de Securities and Exchange Commision (SEC) vanaf 16 mei private bedrijven gaat toelaten om via crowdfunding geld op te halen tot maximaal 1 miljoen USD. Daarnaast hoeven de investeerders in kwestie niet meer ‘accredited’ te zijn. Voordien diende men immers minstens 200.000 USD per jaar te verdienen eer men kon investeren via crowdfunding in een privaat bedrijf. Nu wordt die regel dus opgeheven. Investeerders met een jaarlijks inkomen lager dan 100.000 USD zouden nu maximaal 2.000 USD per jaar mogen investeren via crowdfunding. Een serieus duwtje in de rug voor de Amerikaanse startup-wereld en de crowdfunding markt. The Washington Post gelooft dan ook sterk in een shift van venture capital naar crowdfunding. Met als resultaat een grote diversiteit aan startups, minder overgewaardeerde ‘unicorns’ en minder kapitaalverlies.

Bronnen:

https://www.washingtonpost.com/news/innovations/wp/2016/05/12/how-crowdfunding-can-help-save-silicon-valley-from-its-harebrained-investors/

http://techcrunch.com/2016/04/23/the-fall-of-the-unicorns-brings-a-new-dawn-for-water-bears/

http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-05-13/soon-you-won-t-have-to-be-rich-to-back-a-startup