Bolero Crowdfunding Blog

Blog

Hoe gaat het met Mobile Locker, twee jaar na hun crowdlendingcampagne?

In september 2018 haalde het bedrijf Mobile Locker via een crowdlendingcampagne bijna 300.000 euro op. Toen, maar ook nu nog, is Mobile Locker een groeibedrijf in volle expansie. Ze leveren slimme lockersystemen: kwaliteitsvolle, innovatieve en op maat gemaakte lockers voor festivals, evenementen, stranden, skistations, shoppingcenters,... Maar ze zagen het groter dan dat en waren ook bij de start van hun campagne al bezig met een aantal nieuwe concepten. Ondertussen, twee jaar en een coronacrisis later, zijn die projecten sneller dan verwacht gerealiseerd. Wij gingen met hen in gesprek over lockers, nieuwe projecten, toekomstbeelden, corona, weggevallen festivals en - uiteraard - crowdlending.


De corebusiness van Mobile Locker kennen we, maar is die nog steeds dezelfde twee jaar na de crowdlendingcampagne?

Onze corebusiness bestaat uit slimme lockersystemen. Zowel lockers die permanent blijven staan als mobiele. We begonnen redelijk klein, maar zijn een groeiend bedrijf en hebben de afgelopen jaren mooie resultaten kunnen boeken. We verdubbelden niet alleen jaarlijks in omzet, maar zijn sinds onze crowdlendingcampagne ook in personeel meer dan verdubbeld. Op het moment van onze campagne waren wij met 4 op kantoor. Nu met 11.

De voorbije jaren lag de focus steeds op events of festivals omdat we daar heel snel in evolueerden. Initieel was onze campagne via Bolero Crowdfunding er meer op gericht om onze aanwezigheid op die festivals en events te boosten. Maar door de coronacrisis zullen die plannen 1 of 2 jaar vertraging hebben, afhankelijk van hoe alles loopt. Al zijn we ook al een tijdje onze business aan het verbreden.


Corona gooide dus duidelijk roet in het eten voor jullie samenwerkingen met events en festivals? Hoe gaan jullie daarmee om?

We moeten toegeven… Corona heeft ons voor een reeks uitdagingen geplaatst. De events vielen stuk voor stuk weg. Dat was even slikken, maar het ziet er naar uit dat alles toch tamelijk goed zal meevallen. Vóór corona waren we al bezig met nieuwe technologieën en probeerden we nieuwe markten aan te aanboren. Sommige daarvan kwamen nu in een stroomversnelling. We maakten vooruitgang in andere marktsegmenten, zoals ‘contactloze overdracht’. Een nieuwtje!

Dat, samen met een aantal besparingen tijdens de afgelopen crisismaanden, maakt dat we eigenlijk niet slecht bezig zijn. Verdubbelen in omzet of personeel zullen we dit jaar, door corona, niet doen, maar we zullen vermoedelijk wel terug de omzet halen van vorig jaar én we hebben zelfs iemand nieuw aangeworven.


Nieuwe projecten dus. Contactloze overdracht… Vertel meer!

Voor corona waren we er al mee bezig, maar de afgelopen maanden kwam dit project echt in een stroomversnelling terecht. Collibree is nu officieel gelanceerd! Collibree is eigenlijk een hi-tech pakjesautomaat voor particulieren of winkeleigenaars. Een winkel kan zo’n automaat aankopen of leasen bij ons. Zo springen we op de kar van het online shoppen en, zoals we al zeiden, contactloze overdracht. Mensen kunnen via onze automaten heel makkelijk hun pakje ophalen zonder dat ze ook maar met iemand contact moeten hebben. We maken dat toegankelijk voor iedereen.


Is er veel enthousiasme rond het nieuwe project, ‘Collibree’?

Het is vooral een erg toekomstgericht product en we zien een grote markt, ook in het buitenland. Daar zijn we trouwens ook nu al actief. De afgelopen jaren was er een duidelijke switch naar automatisatie en online delivery. Tijdens de afgelopen crisismaanden is die trend alleen maar versneld en daarop hebben we ingespeeld. We bieden een antwoord in een bepaalde niche. Denk bijvoorbeeld aan food delivery of hardware die uitgewisseld moet worden,… Dat kan nu een stuk veiliger via onze automaten. Het is ook een voordeel voor élke winkelier, want die heeft zo de mogelijkheid om 24/7 open te zijn, om bepaalde kosten te besparen en dan ook nog mee te gaan in het contactloze-overdracht-verhaal. Veel ‘wins’ dus, terwijl zo’n pakjesautomaat eigenlijk niet zo’n grote investering is.


Dus de focus ligt de komende maanden vooral bij die nieuwe projecten? Hoe kijken jullie naar de toekomst?

Wij waren voordien al met onze lockers actief in verschillende marksegmenten: pretparken, eventlocaties in het algemeen, de luchthaven van Zaventem,… Die segmenten zullen we verder blijven ontwikkelen. Sommige projecten ontwikkelen zich nu gewoon véél sneller dan verwacht. We werken hard om onze producten nog meer klaar te maken voor de toekomst.

Als de festivals terug opstarten zoals voordien, dan zijn wij daar ook zeker bij. De vraag is natuurlijk eerder of de kleinere evenementen en festivals deze crisis gaan overleven. Dat zal natuurlijk ook op ons een impact hebben. Maar er zullen er waarschijnlijk ook nog veel nieuwe in de plaats komen. Na een crisis breekt er vaak een periode aan van heel veel enthousiasme. Dat hebben we in het verleden ook al gemerkt.

Daarnaast liggen er ook op kortere termijn nog heel wat samenwerkingen of dossiers op de plank. Als we die kunnen afwerken of binnenhalen, dan zitten we goed. En eigenlijk, ook als dat niet lukt, dan is dat jammer, maar het zal zeker ook geen ramp zijn voor ons bedrijf.


Even iets anders. Hoe zijn jullie bij Bolero Crowdfunding terecht gekomen?

KBC was en is onze huisbank. We waren in 2018 op zoek naar extra financiering en onderzochten verschillende mogelijkheden. Een stukje kapitaal hebben we toen opgehaald bij PMV. Het geheel werd een mooie mix van funding, waarvan een stukje ook via Bolero Crowdfunding liep. We hadden een paar partijen aangeschreven, maar Bolero Crowdfunding kwam als beste uit de bus. Het systeem, het online invullen, het dossier opbouwen,… Dat liep allemaal erg vlot.


Zien jullie nog andere voordelen van crowdlending?

Publiciteit! Toegegeven, bij een crowdlendingcampagne moet je rente betalen aan de investeerders en dat is niet de goedkoopste optie. Maar in ruil daarvoor kom je wel in de aandacht en je hebt er in één klap 240 ambassadeurs bij. Het is een hefboom hé… Je doet een crowdlendingcampagne en combineert dat met andere investeringsmiddelen. Zo krijg je een financieringsmix waarbij het ene het andere versterkt.  


Hebben jullie een goed contact met jullie investeerders of ambassadeurs, zoals je ze noemt?

Ja, op het platform delen we regelmatig nieuwtjes met onze investeerders. We krijgen er ook geregeld reactie op. Dat is erg fijn, we blijven in contact.


Leuk om te horen! En nog nieuwtjes om met het bredere publiek te delen?

Ja! We zijn met iets héél leuk bezig… Maar veel meer kunnen we nog niet verklappen. Onze investeerders zullen er binnenkort meer over horen, waarschijnlijk in december of januari.
Dus ja, er komt nog wel wat op ons af. We verwachten een paar nieuwe baby’tjes.
Leuk he! (lacht)


Wordt ongetwijfeld vervolgd…

 

Heb je als ondernemer interesse in crowdlending als financiering voor je onderneming? Download dan zeker ons gratis e-book!

Word nu lid van Bolero Crowdfunding en blijf op de hoogte van onze nieuwste investeringsopportuniteiten