Bolero Crowdfunding Blog

Blog

Hoe gaat het met P&G Metaalwerken, een paar maanden na hun crowdlendingcampagne?

Kunnen jullie de corebusiness van jullie bedrijf nog eens uitleggen aan onze lezers?

P&G is een metaalbedrijf. We ontwikkelen en ontwerpen creaties in staal, inox, aluminium, RVS en glas, zowel voor binnen als buiten. Denk aan ramen en deuren, trappen en balustrades, windschermen, glazen schuifwanden, veranda's en pergola's,…

We maken die constructies voor particulieren, maar ook voor grote projecten in de horeca. We hebben contracten met een aantal grote steden zoals Hasselt en Genk, waar we de markt van terrasjes mochten voorzien!

Hebben jullie een groot bedrijf?

Best wel. P&G bestaat al 23 jaar en het team groeit elk jaar!

En jullie hebben nog fel uitgebreid dit jaar hè?

Klopt. In juli 2021 zijn wij beginnen bouwen aan een nieuwe loods. Zes maanden later was alles klaar. Sindsdien hebben wij een eigen lakkerij!

Vanwaar de keuze voor die uitbreiding?

We willen al een tijdje de focus leggen op B2B-klanten en hebben gemerkt dat die groep op zoek is naar een oplossing van A tot Z. Eén adres waar ze terecht kunnen met alle vragen. Materiaal bestellen, assembleren, lakken,… Daar konden wij vroeger niet aan tegemoet komen. We konden lassen, staal plooien en laseren, maar lakken moesten we telkens uitbesteden. Nu niet meer!



Klanten kunnen dus nu echt voor het hele proces bij jullie terecht?

Klopt. Vroeger was het materiaal soms weken weg of werd er zelfs iets beschadigd door vervoer, maar dat probleem is van de baan. We doen dit nu allemaal hier bij ons. Bovendien ook kost- en tijdbesparend voor de klant. Er is één aanspreekpunt voor zijn project.

We hebben nog maar 1 droom: in de toekomst willen we ook kunnen leveren aan de klant. Momenteel is alles afhalen en brengen. Die service willen we nog voorzien. We hebben wel stockageruimte achteraan, maar dat is toch beperkt momenteel…

Hoe kwam P&G bij Bolero Crowdfunding terecht?

We zijn al heel lang klant bij KBC en hebben een goede band met onze relatiebeheerder. Ons bedrijf is een redelijk snelle groeier, en toen we speelden met het idee van de lakkerij gaf de relatiebeheerder aan dat dat project misschien ook in aanmerking zou komen voor crowdlending. Dus voila. We hebben een aanvraag ingediend via de website van Bolero Crowdfunding, en nadien liep alles vlot.

Ik had eerst ook een webinar gevolgd samen met VLAIO en Bolero Crowdfunding, want ik wist niet goed wat crowdlending was. Ik kende het systeem niet. Maar na dit webinar was ik overtuigd. Crowdlending kan wel degelijk een serieuze meerwaarde bieden aan snel groeiende bedrijven.

Hadden jullie voordien al van crowdfunding gehoord?

Goh ja, we kennen het concept crowdfunding wel. Maar ik dacht dat dit meer voor vastgoed was of voor het steunen van zieke mensen. Ik had nog nooit gedacht aan crowdfunding als financiering voor onze onderneming…

Hebben jullie ook naar ander platformen gekeken?

Neen, we hebben Bolero Crowdfunding niet vergeleken met andere platformen. We zijn al meer dan 20 jaar tevreden klant bij KBC en hebben een goede band met onze relatiemanager omdat die steeds correct de noden van onze onderneming aanvoelt. We hadden dan ook meteen het vertrouwen in Bolero Crowdfunding.

Hoeveel heeft de totale investering gekost?

De totale investeringskost zit rond de 3 miljoen euro. De grond met loods en afwerking. Die grond hadden we al aangekocht voordien. Via Bolero Crowdfunding haalden we 250 000 euro op, een stukje van het hele bedrag dus.

Hoe leefde de crowdlendingcampagne binnen de onderneming?

Dat was eigenlijk heel heftig. Ik kreeg super veel reacties en vragen, en dat was echt heel leuk! Ik wist niet dat zoveel mensen mee zijn met het crowdlendingverhaal… Bovendien hebben ook heel wat kenissen en personeelsleden in ons crowdlendingproject geïnvesteerd. Het leefde dus écht, zowel op de werkvloer als in de privé-omgeving van ons team!

En de ondernemers in de streek? Is daar reactie van gekomen?

Ja, en alleen maar positief! Het is zeker niet onopgemerkt voorbij gegaan en het nieuws van onze aankomende campagne verspreidde zich snel. Heel veel mensen hebben gezien dat we ermee bezig waren, en we hebben het ook op onze website enzo vermeldt.

Heel wat leuke reacties dus?

Absoluut, fijn om zoveel complimentjes te krijgen. Het leefde in de wandelgangen van ons bedrijf. Ook de collega’s waren heel blij dat zo’n project mogelijk werd en we waren verrast dat het op zo’n snelle tijd volledig gefund was. Daar is iedereen fier op. Ook van een paar klanten kregen we toffe reacties en felicitaties!

Maar ook buiten ons bedrijf… We waren pionier hier in de streek met zo’n crowdlendingcampagne. Daar halen wij uiteraard ook extra reclame uit. Die zichtbaarheid kregen we er gratis bij.

Heb je ook nieuwe klanten kunnen werven door de crowdlendingcampagne?

Een paar van onze investeerders hebben na de campagne interesse getoond. We hebben een aantal offertes kunnen uitsturen en uiteindelijk zijn er ook een paar die nu niet enkel investeerder, maar ook klant zijn.

De komende maanden ga ik werk van maken om onze investeerders beter te leren kennen en op de hoogte houden van nieuwtjes over ons bedrijf. Met veel van hen hebben we nog niet deftig kunnen kennismaken en door de bouw en al die vernieuwing in onze firma heb ik hier te weinig tijd kunnen insteken.  Misschien is het ook interessant om later eventueel zaken te doen met een paar investeerders…

Wat zijn de verdere toekomstplannen? Waar willen jullie binnen twee jaar staan?

We zijn momenteel bezig met de ontwikkeling van een softwarepakket waarbij de klanten een file kunnen doorsturen en zo zelf hun offerte kunnen maken en bestellen. MethalHUB heet dat platform, en het staat nu al online. Daardoor kunnen klanten nu 24/24 bestellen en offertes aanvragen, zonder dat ze afspraken moeten maken met ons. Tijdbesparing dus, zowel voor ons als voor de klant.

Daarnaast gaan we de komende twee jaar ook meer eigen producten ontwikkelen. De klink van een deur bijvoorbeeld, dat kunnen wij ook maken. Momenteel is dat allemaal maatwerk, maar in de toekomst willen we voor dat soort producten ook standaardmaten aanbieden.

En wat denk je? Nog een crowdlendingcampagne?

Wie weet! Het is zeker een optie. Crowdlending was voor ons een goed alternatief voor verdere financiering dus in de toekomst zeggen we zeker geen neen tegen crowdlending.

Zou je crowdlending aanraden aan andere ondernemers?

Jazeker! Het is natuurlijk iets duurder dan een gewone banklening, maar de extra publiciteit is ook een meerwaarde. Reclame is onbetaalbaar hè. 
Onze investeringen, en de terugbetaling ervan, kwamen kort op elkaar en daarom vond KBC het interessant om een combinatie of opsplitsing te maken van crowdlending, een bankfinanciering, eigen middelen en leasing. Zonder die mix was ons project niet mogelijk geweest.

Publiciteit is inderdaad onbetaalbaar…

Ja, ook al hadden we geen reclame gemaakt voor de crowdlendingcampagne, toch wisten de mensen hiervan. Onze omgeving, andere ondernemers, klanten, vrienden en familie,… Zelfs nieuwe klanten! Dan voel je toch wel hoe krachtig dit is. Een netwerk is echt niet te onderschatten. En wij hebben bij deze ons netwerk weer wat uitgebreid.

Nog andere nieuwtjes die je met ons wil delen?

Binnenkort vieren we de officiële opening van onze lakkerij met een leuke receptie. Onze investeerders houden hun berichtjes maar beter in de gaten, want ze mogen zeker een uitnodiging verwachten voor een rondleiding.

Leuk! Bedankt het fijne gesprek, veel succes met alle toekomstige projecten en misschien tot binnenkort.

 

Word lid en blijf op de hoogte van aankomende crowdlendingcampagnes >>