Bolero Crowdfunding Blog

Blog

Hoe gaat het met Belgian Cycling Factory, na hun crowdlendingcampagne? We gingen in gesprek met zaakvoerder Jochim Aerts

De afgelopen weken, in volle coronacrisis, heb je het ongetwijfeld al gemerkt: België zit massaal op de fiets. Onder die fietsen zitten ook heel wat racefietsen van het merk Ridley of Eddy Merckx. Hun overkoepeld bedrijf, Belgian Cycling Factory, lanceerde in oktober vorig jaar een crowdlendingcampagne op het Bolero Crowdfunding-platform.

De campagne van Belgian Cycling Factory kreeg heel wat aandacht en haalde in een razendsnel tempo 500 000 euro op. Zo konden ze een uitgebreid digitaliseringsproject financieren. Wij gingen in gesprek met Jochim Aerts, eigenaar en oprichter van het bedrijf en blikten kort terug op hun geslaagde crowdlendingcampagne van vorig jaar.
 

Welke projecten hebben jullie via crowdlending gefinancierd?

Het geld dat we via crowdlending hebben opgehaald, ging naar ons digitaliseringsproject. We zijn al enkele jaren ons bedrijf versneld aan het digitaliseren en we gebruikten vorig jaar het geld om heel dat project af te ronden en ons digitaal platform op poten te zetten. Sinds begin 2020 staat de nieuwe webshop van Belgian Cycling Factory online!


Waren jullie al langer bezig met die digitalisering?

Ja, dat is natuurlijk een hele procedure, zo’n digitaal project. In 2017 zijn we ermee begonnen, maar er moesten vooral ook achter de schermen een hele hoop tools gemaakt of geïnstalleerd worden. Digitalisering is meer dan wat de klant ziet, uiteraard. Meer dan een webshop of een website. Vorig jaar, in 2019, hadden we pas zicht op het totaalpakket en werd duidelijk dat de totale investering toch hoger zou oplopen dan we gedacht hadden. Toen zijn we ook bij Bolero Crowdfunding komen aankloppen.


Waarom dachten jullie aan crowdlending of hoe kwamen jullie bij Bolero Crowdfunding terecht?

Dat heeft eigenlijk een dubbele reden. Het is vooral een hele leuke en nieuwe manier om tegelijkertijd financiering én publiciteit te genereren. Het voorstel kwam ook vanuit KBC zelf. Wij hadden een groot project van 1 miljoen euro op tafel liggen en daarvan is de helft, een half miljoen, gefinancierd via het bankkantoor. De andere helft haalden we op via ons crowdlendingproject. Het KBC-kantoor had ons doorverwezen, dus zo kwamen we bij Bolero Crowdfunding terecht.


Het project is begin dit jaar gerealiseerd, maar ervaren jullie nog andere positieve effecten van jullie crowdlendingcampagne?

Heel erg veel mensen hebben onze campagne gezien! Dat is leuk, maar de meerwaarde is toch dat we er als bedrijf in geslaagd zijn om eens op een andere manier in het daglicht te komen. Na de campagne hebben erg veel van onze klanten, leveranciers of personeelsleden ons gecontacteerd om te vragen waarom zij niet de kans kregen om te investeren. Ze wilden allemaal meedoen. Positieve reacties dus en dat is zeker een meerwaarde!

Ten tweede hebben we met de mensen die wél konden investeren een goede band. Met hen proberen we de communicatie gaande te houden. We merken dat er onder hen vooral veel fietsers zijn of mensen die met ons product en zelfs ons merk heel erg bekend zijn of ons bedrijf kennen. Die leggen we toch graag wat extra in de watten. We willen ze bijvoorbeeld bij ons in het bedrijf uitnodigen voor een kijk achter de schermen.
 

Leuk om te horen dat jullie een goede band opbouwen met jullie investeerders…

Ja, klopt. Wij hebben natuurlijk ook een product met heel veel beleving. Dan is het fijn om zo iets te kunnen doen. Bovendien kan er ook nog extra business uit voortkomen hè. Onze investeerders zijn potentiële klanten én kennen veel potentiële klanten. Daar bouwen we uiteraard graag een band mee op. We hebben hier in ons bedrijf ook veel mensen die erg creatief naar de zaken kijken en we hebben allerhande ideeën voor de toekomst. Dus als we nog eens met een mooi project naar buiten willen komen, is de kans groot dat we met jullie komen praten…
 

Dus jullie zouden, voor toekomstige projecten, zeker terug de stap zetten naar crowdlending?

Ja. Achteraf bekeken was zo’n campagne erg leerrijk voor ons en er zijn misschien nog wel projecten waarvoor wij in de richting van crowdlending zullen kijken. Wie weet wat komt er nog uit de bus... Wij hebben in ieder geval positieve ervaringen met crowdlending, zowel qua financiering als qua publiciteit en business. Het is ook allemaal erg vlot gegaan, de pitch was snel ingevuld, alles verliep goed. Én het is leuk dat onze klanten in ons bedrijf geloven en dat ze mee in ons bedrijf willen investeren. Tof om dat te merken. Dat nemen we mee naar de toekomst.


Bedankt Jochim voor het gesprek! We kijken alvast uit naar mogelijke toekomstige crowdlendingprojecten.

 

Word nu lid van Bolero Crowdfunding en mis geen enkele campagne!