Bolero Crowdfunding Blog

Blog

Ontdek de resultaten van onze enquête

Enkele weken geleden bevroegen we onze investeerders over de werking van het Bolero Crowdfunding-platform, de campagnes van het afgelopen jaar en hun tevredenheid.

Tijd om de resultaten op tafel te gooien en grondig onder de loep te nemen. We trekken er namelijk belangrijke lessen uit die we meenemen naar de toekomst, om nog beter tegemoet te komen aan jullie wensen, en die van alle andere (toekomstige) investeerders.
 

Jong en oud

Het grootste deel van de respondenten van deze bevraging zijn investeerders tussen de 50 en de 70 jaar. Toch zien we dat ook meer en meer jongeren de weg naar crowdlending vinden. Geen wonder, ook bij Bolero groeide het aandeel jonge investeerder dit jaar spectaculair! De meeste beleggers geven aan dat ze ook al klant zijn bij Bolero en ze via deze weg het platform van Bolero Crowdfunding leerden kennen.

 

Plus- en minpuntjes om uit te leren

De tevredenheid is hoog en investeerders zijn over het algemeen positief over de werking van Bolero Crowdfunding, het gebruiksgemak van het platform, de verscheidenheid en het aantal campagnes. Bijna 80% van de respondenten is daarover positief. Maar er zijn, uiteraard, aandachtpuntjes. En daar leren wij uit.

Crowdlendingcampagnes zijn vaak erg snel gevuld, en we begrijpen dat dit soms de nodige frustratie tot gevolg heeft als je daardoor niet tijdig kon investeren. Het afgelopen jaar verlaagden we daarom het maximum te investeren bedrag, zo krijgen meer mensen de kans om te investeren. Het begin van een oplossing waarover we erg veel positieve reacties mochten ontvangen!

 

Ons investeringsgedrag heeft corona

Er zat het afgelopen jaar toch wat ruis op het investeringsgedrag van onze klanten, en dat laten ze duidelijk weten. Risicovolle beleggingen lieten ze toch wat links liggen en voorzichtigheid was de afgelopen maanden troef. Al zegt 30% van de respondenten toch dat ze hier helemaal geen rekening mee hebben gehouden.
 

Hoe investeren we in crowdlending?

Het grootste deel van onze respondenten geeft aan dat ze 1 tot 5% van hun belegbaar vermogen investeren in crowdlendingprojecten. Slim, want spreiding is erg belangrijk in een beleggingsportefeuille. Bij de beslissing over het al dan niet investeren in een campagne, laten onze investeerders zich vooral leiden door de activiteit en de financiële cijfers van het bedrijf. Daarnaast is ook ecologie een erg belangrijke factor. Meer en meer is duurzaamheid, samen met innovatie, een doorslaggevende factor. Iets waar wij bij Bolero Crowdfunding in de toekomst graag rekening mee houden!

De ideale crowdlendingcampagne

Waar we ook rekening mee proberen te houden, is de afwisseling tussen verschillende soorten projecten, looptijden, sectoren en bedrijven. Vastgoed en projectontwikkeling mogen dan wel de favoriet zijn, ook andere bedrijven en sectoren zijn welkom bij onze investeerders. Enkel horeca, mode en entertainment behoorden het afgelopen jaar niet tot de favorieten, al zit corona daar mogelijk voor iets tussen.

De ideale looptijd is volgens onze investeerders 3 tot 7 jaar. Daarover dus geen klachten van onze investeerders. Het risico houden ze liever laag, en dus is de risicoscore van Dun & Bradstreet ook een factor waarmee drie kwart van onze investeerders rekening houdt. In ruil voor dat risico, krijgen investeerders graag minimum 5% rente. Ook dat is momenteel al meestal het geval.

Nog één weetje: onze investeerders zouden naast ’s morgens, ook graag eens ’s avonds een lancering van een crowdlendingcampagne zien. Dat gaan we dus binnenkort eens proberen…

Wil je op de hoote blijven van de laatste nieuwtjes van Bolero Crowdfunding?
Word dan snel lid van van Bolero Crowdfunding.

Word nu lid van Bolero Crowdfunding