Vlaanderens glooiende landschap met zijn nijdige hellingen en kasseien vormt elk jaar het decor voor de Vlaamse voorjaarsklassieker ‘De Ronde van Vlaanderen’. Een wedstrijd die door menig Flandrien uitbundig bekeken en besproken wordt. Vlaanderen is nog steeds, bij uitstek, de bakermat van het wielrennen. Vlaanderen ademt koers. De wielercultuur zit in ons DNA en het wielererfgoed zit voor eeuwig in ons hart.
Het is dan ook niet verbazingwekkend dat heel België massaal op de fiets zit. En daar zitten heel wat racefietsen bij van het merk Ridley of Eddy Merckx. Het overkoepeld bedrijf, Belgian Cycling Factory, lanceerde 4 jaar geleden al een crowdfundingcampagne en komt voor de volgende stap in hun groeiverhaal opnieuw aankloppen bij de leden van Bolero Crowdfunding. Wij gingen in gesprek met Jochim Aerts, eigenaar en oprichter van het bedrijf. Na een terugblik op hun eerste campagne kijken we vooruit naar de toekomst en de toekomstplannen van Belgian Cycling Factory.
Welke projecten financierde Belgian Cycling Factory via jullie eerste crowdfundingcampagne bij Bolero Crowdfunding?
Eind 2019 hebben we geld opgehaald om ons digitaliseringsproject te kunnen versnellen waardoor onze webshop in 2020 het levenslicht zag. En daar zijn we ook goed in geslaagd. Zo zorgden we ervoor dat onze front-end met de configurator, waarbij de klant zijn eigen fiets kan samenstellen en ontwerpen, perfect verbonden is met onze back-end. Onze productieafdeling, onze Research en Development, communicatie- en marketingdepartement werden zo in een gesloten digitale loop met elkaar verbonden. Er zijn niet veel Vlaamse ’kmo’s die zo ver op digitaal vlak staan als wij. We blijven uiteraard volop investeren in het digitale verhaal, want ook daar staat de wereld niet stil.
Wat zijn de verdere toekomstplannen voor uw onderneming? Hoe ziet Belgian Cycling Factory er binnen 5 jaar uit?
Vandaag staan we op het punt om verder te kunnen groeien. Begin 2021 maakten we een plan om tegen 2023 onze omzet te verdubbelen. Maar de wereldwijde supply chain crisis blokkeerde in 2021 en 2022 onze groei, gelukkig herstelde de supply chain zich enigszins einde 2022 en met de binnenlopende orders zijn we ‘back on track’ om alsnog onze plannen voor 2023 te realiseren.
De echte groei die ik voor ons bedrijf zie, zal echter in 2025 plaatsvinden met de uitbreiding naar een volledig e-bike programma. Onder de merknaam Ridley alleen al zullen een 7-tal e-bikes op de markt komen in het sportieve gamma, race, gravel en mountainbikes. In ons Urban Mobility-gamma starten we met 3 nieuwe modellen die we onder de naam Ridley E-bike Solutions of RES op de markt zullen brengen. De ontwikkeling van deze nieuwe E-bike modellen vraagt heel wat investeringen, vandaar dat we een tweede crowdfundingcampagne opgestart hebben.
Binnen 5 jaar zie ik Belgian Cycling Factory als een bedrijf dat een volwaardig Europees alternatief is voor de grote Amerikaanse jongens als Trek. Niet enkel en alleen voor de fietsen, maar ook voor alle aanverwante producten en accessoires die erbij komen kijken. Denk maar aan schoenen, brillen, kledij…
Wat is voor u de meerwaarde van een crowdfundingcampagne?
Als bedrijf leen je veel geld. Als we goedkoper geld, aan diezelfde snelheid als een crowdfundingcampagne, kunnen bekomen, zouden we zeker wel eens nadenken over extra leningen. We zijn zeker niet uitgeleend bij de bank, maar het is toch altijd comfortabel om als bedrijf achtergestelde leningen op de balans te hebben.
Een andere bonus die een crowdfundingcampagne met zich meebrengt, is natuurlijk de publiciteit. Mensen die in onze crowdfundingcampagne investeren, worden fan en ambassadeur van ons bedrijf en van ons merk. Bij deze financieringsvorm verkrijg je dus niet alleen liquide middelen, maar ook naamsbekendheid en ambassadeurs.
Welke tip wil je andere ondernemers meegeven?
Als je op een bepaald moment wil versnellen, maar de banken twijfelen nog om je in je groeiverhaal financieel bij te staan, door de verhouding eigen vermogen en vreemd vermogen, biedt crowdfunding wel een oplossing. De meeste ’kmo’s zijn te klein om op de kapitaalmarkt te gaan opereren.
Crowdfunding is goedkoper dan de standaard achtergestelde leningen of wanneer je als bedrijf aandelen op de markt brengt. Daarnaast is het een mooie aanvulling op de gezonde financieringsmix van je bedrijf. Achtergestelde leningen geven ook comfort aan je andere financierders (zoals banken), die je niet tot de limiet wil drijven. Crowdfunding misstaat zeker niet op de balans en je krijgt er een mooie publiciteitscampagne bij.
Hartelijk dank voor deze aangename babbel, Jochim. Veel succes met jullie crowdfundingcampagne!
Ook Kanaal Z toont interesse in de Crowdfundingcampagne van Belgian Cycling Factory. Zij draaiden een boeiende videoreportage en brachten de groei- en toekomstplannen van Belgian Cycling Factory mooi in beeld.