Bolero Crowdfunding Blog

Blog

De (Billion) Dollar Shave Club ... gekocht door Unilever

Unilever koopt Dollar Shave Club voor $1 miljard dollar. Een waardering die voor de seed-investors een multiple van 50 oplevert. Unilever gaat hiermee de strijd aan met concurrent Procter & Gamble die hoge toppen scheert met het merk Gillette.

‘Shave time, shave money’ luidt de slogan van de Amerikaanse scale-up. Michael Dubin, founder van de club, ging zo met een online distributiemodel de strijd aan tegen overprijsde scheermesjes.  What’s the deal?  Via een abonnementsformule van $1 per maand krijg je kwaliteitsvolle scheermesjes thuis in de bus. Het merk weet zich te distantiëren van andere fabrikanten door de creatie van een aparte levensstijl. Klanten krijgen hun scheermesjes in een stijlvolle verpakking thuis in de bus samen met ‘The Member Handbook’ en een aantal andere snufjes. Reeds 3,2 miljoen Amerikanen krijgen de mesjes thuis in de bus.

Dollar Shave Club groeide sinds 2012 exponentieel en boekte vorig jaar een omzet van $152 miljoen. Volgens De Tijd wordt een omzet van $200 miljoen verwacht voor volgend jaar. Onderzoeksbureau Euromonitor heeft de start-up al een marktaandeel van 5% toegeschreven. Marktaandeel dat ze wellicht afsnoepten van Gillette en Wilkinson. De nieuwe aanpak bleef niet onopgemerkt, want Gillette lanceerde recent haar gelijknamige abonnementsformule ‘Gillette Shave Club’.

De overname aan $1 miljard door unilever maakt van Dollar Shave Club een unicorn. Investeerders van het eerste uur hebben zo hun investering tot 50 keer terugverdiend. Sinds de opstart van het bedrijf werd zo’n $164 miljoen in venture capital opgehaald.  PitchBook geeft een overzicht van de kapitaalrondes sinds de start. (zie hoger)