Bolero Crowdfunding Blog

Blog

Waarom koos Pàu voor crowdlending?

Begin mei lanceerde het digitale agentschap Pàu een crowdlendingcampagne via het Bolero Crowdfunding-platform. In totaal haalden ze in 35’ ruim 261.800 euro op met dank aan 179 investeerders. Het opgehaalde bedrag wordt de komende maanden gebruikt om Docket, een cloud-based planning tool voor medische groepspraktijken te ontwikkelen en te commercialiseren.

In welk domein is Pàu actief?

Pàu werd opgestart in 2011 en is gespecialiseerd in digitale productontwikkeling. Vandaag zijn we  een fantastisch team van 85 digitale professionals en bouwen we web en mobiele applicaties in time & material voor verschillende corporate klanten. De opstart van Pàu was technologie gedreven, de corebusiness was pure softwareontwikkeling. In 2016 hebben we ons services aanbod verder uitgebreid in user experience (UX) design, UX research en UX analyse. We concipiëren web en mobiele interfaces  vanuit het standpunt van de gebruiker en definiëren in samenspraak met de klant en zijn gebruiker hoe een webapplicatie bij voorkeur functioneert. Ook het visueel design en corporate design strategie nemen we voor onze rekening

We zijn actief bij klanten in diverse sectoren. In de retail sector werken we exclusief voor Colruyt Groep, een boeiende klant die volop inzet op digitale transformatie. In de financiële sector adviseren we KBC, BNP Paribas Fortis, Bank De Groof, Petercam en Belfius in UX research, analyse en prototyping van hun web en mobiele applicaties. Ook in de mediasector met o.a. klanten als Mediahuis, De Persgroep en VRT werken we op interessante en innovatieve opdrachten. In de telecomsector werken we voor Telenet en Proximus. Voor de Vlaamse Overheid, SMALS, VDAB  alsook Digipolis, het ICT-departement van Stad Antwerpen en Stad Gent ontwikkelen we web en mobiele applicaties.

De digitale noden bij onze klant evolueren bijzonder snel. Pàu wil zich hierin verder differentiëren om proactief een antwoord te bieden. In ons masterplan 2020 kiezen wij strategisch voor customer success management. We willen nauwer met de klant gaan samenwerken en voorzien de verschuiving van Time & Material naar capacity based en value based engagement. Op die manier willen we de samenwerking met de klant intensifiëren en kunnen we end-to-end verantwoordelijkheid opnemen tijdens het digitale ontwikkelingsproces.

Daarvoor voorzien we een capacity based approach met Pàu Studio. Dit is een agile, cross-functioneel team van Pàu medewerkers die projecten end-to-end aanpakken. Recent hebben we een mobiele app voor WWF ontwikkeld om de bekendheid van WWF bij jonge kinderen te stimuleren. Dit team ontwikkelt ook Docket. Docket is een tool die we momenteel aan het ontwikkelen zijn voor medische groepspraktijken om zo hun planning beter te organiseren, opdat productiviteit en efficiëntie gegarandeerd zijn in een omgeving waar de patiënt centraal staat .

Capacity based contracteren, een eigen SAAS oplossing bouwen met een agile team is voor Pàu een atypische en nieuwe activiteit. We begrepen ogenblikkelijk dat de behoefte om extra financiering te gaan zoeken noodzakelijk was om deze aanpak en diensten te vermarkten. Tot voor de crowdlendingcampagne hebben we altijd alles zelf gefinancierd en werken we nauw samen met  KBC Commercial Finance in het kader van cash-flow planning. Wij zijn eerder bootstrappers, met enige voorzichtigheid organisch gegroeid (glimlacht).

Onze account manager bij KBC dacht verder ook proactief mee over hoe we Docket konden financieren. Zo zijn we in contact gekomen met Bolero Crowdfunding. De gesprekken met Bolero Crowdfunding verliepen bijzonder vlot. In amper een  paar weken tijd hebben we de crowdlendingcampagne kunnen lanceren.

Anthony Ludicello - Founder & Bestuurder Pàu NV

Waarom hebben jullie gekozen voor crowdlending als extra financiering?

Voor ondernemers, start-ups, maar ook groeibedrijven is crowdfunding en crowdlending populair. Kijk vooral naar andere landen rondom ons hoe tech-ondernemers deze vormen van financiering omhelzen.  Het is een opportuniteit om een product bij een groter publiek bekend te maken, vooral ook veel enthousiasme en energie  te creëren in het team.

Het was voor ons als scale-up een interessante manier om geld op te halen, maar ook was het voor Pàu een unieke manier om onze naamsbekendheid te vergroten. Bolero Crowdfunding is  een gevestigde waarde met heel veel leden en staat garant voor kwaliteit en vertrouwen.

Onze accountant B&A Accountants adviseerde ons zeer precies bij de keuze voor crowdlending. Wat is de impact? Hoe ziet het financieel business plan eruit ? Wat zijn de verdere (financiële) consequenties? Allemaal toch belangrijke vragen die we eerst dienden af te toetsen.

Omtrent naamsbekendheid, nog even dit: Na onze succesvolle campagne, zijn we in contact gekomen met DeltaBlue. Deze onderneming had net voor ons een campagne gelanceerd bij Bolero Crowdfunding. Voor Docket waren we namelijk op zoek naar een cloud-infrastructuur speler en die hebben we dus effectief gevonden via het Bolero-Crowdfunding platform. Interessant toch!

Hoe betrekken jullie de crowd bij het groeiverhaal van Pàu?

Op regelmatige basis brengen we onze investeerders op de hoogte van belangrijke mijlpalen in de ontwikkeling van het product. Op die manier willen we een relatie met hen opbouwen. Zo hebben we bericht  over het nieuwe product logo, de lancering van de product website en de lancering van onze social media campagne. We proberen telkens een kort nieuwsbericht te posten op de website van Bolero Crowdfunding.

Crowdlending als financiering maakt het voor de investeerders interessant om het volledige verhaal te leren kennen achter de onderneming. We zijn momenteel nog volop het product Docket aan het bouwen, 5 praktijken zijn momenteel de software al aan het uittesten, in Oktober lanceren we formeel het product op de markt. We informeren de investeerders, we zijn geconnecteerd, maar vooral blijven zij geïnformeerd. 

Het lokale aspect en de nabijheid is belangrijk. We zijn een Belgische scale-up en zitten zo héél dicht bij de investeerders. Terwijl een investering in een fonds of aandeel voor de investeerder veel afstandelijker is dan een investering in een crowdlendingcampagne.

Wat is de meerwaarde voor de investeerder om ook te investeren in een crowdlendingcampagne?

De meeste crowdlendingcampagnes geven een mooie opbrengst als je het puur financieel bekijkt, zeker als je het vergelijkt met andere financiële producten.
Crowdlending maakt deel uit van de diversificatie van een beleggingsportefeuille.
En tenslotte, de mogelijkheid om een onderneming van dichtbij te volgen, te connecteren met de founder of CEO is toch een geweldig groot voordeel.


Wil je als (potentiële) investeerder op de hoogte blijven van onze campagnes bij Bolero Crowdfunding?
Word dan snel lid van onze community en registreer je via onderstaande knop

Word lid van Bolero Crowdfunding