Crowdlending, een marketingtool voor jouw onderneming
Bij crowdlending vindt een bedrijf door een (achtergestelde) obligatielening uit te geven financiering bij particuliere beleggers. In ruil daarvoor betaalt de onderneming een bepaalde interest en wordt het geleende bedrag afgelost. Maar crowdlending is meer dan een manier om geld op te halen voor een projct. Het houdt nog erg veel andere voordelen in die onbetaalbaar zijn. Reclame bijvoorbeeld... Al eens over nagedacht hoe crowdlending een marketing-boost kan zijn voor jouw onderneming?
Publiciteit! Toegegeven, bij een crowdlendingcampagne moet je rente betalen aan de investeerders en dat is niet de goedkoopste optie. Maar in ruil daarvoor kom je wel in de aandacht én je hebt er in één klap een pak ambassadeurs bij. Het is een hefboom!
— Koen Mortelmans, CEO Mobile Locker
Een crowdlendingcampagne kan ook een marketingtool zijn, een groot voordeel dat duidelijk omschreven werd door Koen Mortelmans, de CEO van Mobile Locker. Hij vult verder aan: “Je onderneming wordt dankzij de campagne in de kijker gezet bij de leden van het crowdlendingplatform en het wordt al eens opgepikt door de pers. Een goede manier dus om extra zichtbaarheid voor je bedrijf te creëren en fans of klanten meer aan je onderneming te binden.”
Soms wordt een crowdlendingcampagne opgepikt door de pers en daar zetten wij als platform ook graag onze schouders onder met de nodige ondersteuning. Ferrokonstrukt,BOSAQ, Diacosmo,... en ook Belgian Cycling Factory mocht van de nodige persaandacht genieten.
Het is vooral een hele leuke en nieuwe manier om tegelijkertijd financiering én publiciteit te genereren. Heel veel mensen hebben onze campagne gezien! Dat is leuk, maar de meerwaarde is toch dat we er als bedrijf in geslaagd zijn om eens op een andere manier in het daglicht te komen.
— Jochim Aerts, CEO Belgian Cycling Factory
Ook na een campagne blijft zichtbaarheid en communicatie belangrijk. Via het Bolero Crowdfundingplatform kan je nieuwsberichten versturen naar de investeerders die destijds in je project geïnvesteerd hebben. Je kan de investeerders bijvoorbeeld informeren over de bereikte mijlpalen en gang van zaken van de onderneming. Ideaal om mond-tot-mond reclame te genereren! Investeerders reageren altijd erg positief op berichten die de ondernemers posten en velen worden een heuse ambassadeur van je bedrijf.
Bij Belgian Cycling Factory tillen ze dit voordeel nog een niveau hoger, zij bouwen een nauwe band op met hun investeerders: “Met de mensen die investeerden in ons project hebben we een goede band. Onder hen vooral veel fietsers of mensen die met ons product of ons merk heel erg bekend zijn. Die leggen we toch graag wat extra in de watten! Bovendien kan er ook nog extra business uit voortkomen…” En dat is het voordeel: extra business, omdat een crowdlendingcampagne een boost geeft aan je visibiliteit en mogelijk voor heel wat publiciteit, mond-tot-mond reclame of zelfs persaandacht zorgt. Daar zetten wij bij Bolero Crowdfunding graag mee onze schouders onder. We leiden samen je campagne in goede banen en ondersteunen je waar nodig.
Download gratis het e-book en ontdek alle voordelen
De informatie die is opgenomen op het Bolero Crowdfundingplatform is uitsluitend bedoeld voor algemene informatiedoeleinden. De dienst Bolero Crowdfunding houdt geen specifieke adviesverlening in, op welke wijze dan ook, door KBC Bank NV. KBC Bank NV verstrekt geen beleggingsadvies, noch enige aanbevelingen, noch enig onderzoek op beleggingsgebied, noch enig fiscaal, juridisch of ander advies met betrekking tot effecten uit te geven door de onderneming. Niets op het Bolero Crowdfundingplatform dient zo geïnterpreteerd te worden. De informatie op het Bolero Crowdfundingplatform is algemeen en houdt geen rekening met de specifieke eigenschappen van de gebruiker of de omstandigheden waarin deze zich bevindt, noch met het specifieke beleggingsprofiel van de gebruiker, het geheel van zijn beleggingen, zijn financiële situatie, kennis of ervaring en/of de mate van zijn risico-aversie. Potentiële beleggers dienen elke belegging naar eigen goeddunken zelf te onderzoeken, te beoordelen of te analyseren en daarbij hun eigen beleggings-, fiscale, juridische of andere adviseurs te raadplegen. KBC Bank NV zal uitsluitend nagaan, telkens wanneer een investeerder wenst te investeren in een project, of die investering passend is voor die investeerder aan de hand van een door de investeerder vooraf ingevulde questionnaire die toetst naar de kennis en ervaring van de investeerder, zoals vooropgesteld door Richtlijn 2014/65/EU van 15 mei 2014 betreffende markten voor financiële instrumenten en tot wijziging van Richtlijn 2002/92/EG en Richtlijn 2011/61/EU, zoals van tijd tot tijd gewijzigd. De risico’s verbonden aan crowdfunding en de effecten die worden aangeboden op het Bolero Crowdfundingplatform zijn terug te vinden onder de hoofding ‘Specificaties’ bij de individuele projecten. De informatie met betrekking tot de effecten en de projecten op het Bolero Crowdfundingplatform wordt uitsluitend verstrekt door de onderneming. Verwachtingen die daarin worden opgenomen zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten. Op het Bolero Crowdfunding Platform kunnen ratings worden gepubliceerd met betrekking tot individuele projecten. Deze ratings geven mogelijk niet het potentiële effect weer van alle risico's met betrekking tot de structuur, de markt en andere factoren die van invloed kunnen zijn op de waarde van de investering. Een rating is geen beleggingsaanbeveling en kan te allen tijde door het rating agency worden herzien of ingetrokken. Voor zover toegelaten onder enig toepasselijk recht, aanvaarden KBC Bank NV en enige met haar verbonden personen geen enkele aansprakelijkheid of verantwoordelijkheid voor de correctheid, de volledigheid, de actualiteit of de stiptheid van dergelijke externe ratings. Er is geen prospectus, informatiefiche of essentiële beleggersinformatie beschikbaar. De onderneming kan op het Q&A forum in de rubriek 'Neem contact op' bijkomende informatie over haar project plaatsen, in overeenstemming met de beperkingen vermeld in artikel 8.3 van de Algemene Gebruiksvoorwaarden van Bolero Crowdfunding, zonder dat dit de investeerder recht geeft op een herroepings- of annuleringsrecht, met dien verstande dat de onderneming geen wijzigingen kan aanbrengen aan de voorwaarden van de effecten of aan de pagina’s waarop haar project wordt voorgesteld op het Bolero Crowdfundingplatform. Bij klachten kunt u zich wenden tot info@crowdfunding.bolero.be (+32 2 303 33 00) en/of ombudsman@ombudsfin.be.