Bolero Crowdfunding Blog

Blog

Hoe een crowdfundingcampagne succesvol voeren?

Een goedgeplande crowdfundingcampagne verhoogt uiteraard uw slaagkansen. Tijdens de looptijd van de campagne kan u echter ook een voorsprong inbouwen... De volgende elementen kunnen u in pole position brengen!

‘Spread the word’

Het succes van uw campagne is intens gelinkt aan het aantal mensen dat u in de periode vooraf warm kan maken voor uw crowdfundingproject. Start hiermee dus ruim op tijd, bij voorkeur drie tot zes maanden voor het indienen van uw aanvraag bij Bolero Crowdfunding.

Hapklaar 10-stappenplan voor de pre-campagnefase

1. Uw doelgroepen 
Maak een lijstje van de verschillende doelgroepen waarvan u verwacht dat ze geïnteresseerd zijn in uw product(en) of dienst(en). Noteer voor elk hun grootste problemen en behoeften, die door uw product of dienst ingevuld kunnen worden.

2. Uw eigen website en nieuwsbrief
Uw website kan eventueel beperkt blijven tot een eenvoudige landingspagina. Wél belangrijk is dat u uw bezoekers aanmoedigt om zich te abonneren op uw nieuwsbrief. Een gratis e-boek schenken bij inschrijving, of uw product verloten onder de nieuwe leden zijn hierbij leuke incentives.

3. Start een blog 
Een sterke domeinnaam en aantrekkelijke lay-out zijn hier essentieel. Kijk in stap 10 hoe u relevante onderwerpen kiest voor uw blog. 

4. Uw eerste 10 potentiële klanten 
Bedenk welke tien personen uit uw persoonlijke relatiekring het meest zullen geïnteresseerd zijn in uw product(en) of dienst(en). Stuur hen een persoonlijke uitnodiging met een link naar uw website.

​5. Activeer uw netwerk 
Informeer uw persoonlijke contacten (zakelijke en privérelaties) ruim vooraf over uw plannen. Dit verhoogt de kans op een relatief snelle financiering van de eerste 20% van uw crowdfundingproject. Deze sterke start kan (door een soort hefboomeffect) de overige 80% vlot doen binnenkomen; 

6. Sluit u aan bij online fora 
Lokaliseer welke online fora uw doelpubliek zoal bezoekt. Google hiervoor: “forum:onderwerp”. Maak een account aan en bouw een betrouwbare reputatie op bij de andere leden. Na een tijdje kan u dan uw crowdfundingproject introduceren. 

7. Schrijf gastblogs  
Contacteer de redacteur of hoofdredacteur van sites waarop u blogs wil posten. Doe de nodige research (zie ook stap 10) en zorg dat uw gastblogs interessant en origineel zijn. Dit kan aandacht genereren voor uw crowdfundingproject. 

8. Gebruik de sociale media
Start een Facebook-pagina en/of een Twitter account om uw project te promoten. Post regelmatig nieuwe content. Lees op onze blog een paar tips voor een geslaagde crowdfundingcampagne via social media.

9. Schakel de pers in
Leg een contactlijst aan van journalisten en invloedrijke bloggers. Zij zijn immers in staat om een grote groep mensen te beïnvloeden. Schrijf deze contacten enkel aan als u daadwerkelijk belangrijk nieuws te melden hebt

10. Inspiratie voor nieuwsgaring
Zorg voor relevanteboeiendeinhoud op uw blog of blogposts. Doorzoek hiervoor online fora met zoektermen als: 'hulp gezocht', 'ik heb geen idee', 'weet iemand', 'vraag over', enzovoort.

Lees alle tips op onze website