Hoe een crowdfundingcampagne succesvol voeren?
Een goedgeplande crowdfundingcampagne verhoogt uiteraard uw slaagkansen. Tijdens de looptijd van de campagne kan u echter ook een voorsprong inbouwen... De volgende elementen kunnen u in pole position brengen!
Het succes van uw campagne is intens gelinkt aan het aantal mensen dat u in de periode vooraf warm kan maken voor uw crowdfundingproject. Start hiermee dus ruim op tijd, bij voorkeur drie tot zes maanden voor het indienen van uw aanvraag bij Bolero Crowdfunding.
1. Uw doelgroepen
Maak een lijstje van de verschillende doelgroepen waarvan u verwacht dat ze geïnteresseerd zijn in uw product(en) of dienst(en). Noteer voor elk hun grootste problemen en behoeften, die door uw product of dienst ingevuld kunnen worden.
2. Uw eigen website en nieuwsbrief
Uw website kan eventueel beperkt blijven tot een eenvoudige landingspagina. Wél belangrijk is dat u uw bezoekers aanmoedigt om zich te abonneren op uw nieuwsbrief. Een gratis e-boek schenken bij inschrijving, of uw product verloten onder de nieuwe leden zijn hierbij leuke incentives.
3. Start een blog
Een sterke domeinnaam en aantrekkelijke lay-out zijn hier essentieel. Kijk in stap 10 hoe u relevante onderwerpen kiest voor uw blog.
4. Uw eerste 10 potentiële klanten
Bedenk welke tien personen uit uw persoonlijke relatiekring het meest zullen geïnteresseerd zijn in uw product(en) of dienst(en). Stuur hen een persoonlijke uitnodiging met een link naar uw website.
5. Activeer uw netwerk
Informeer uw persoonlijke contacten (zakelijke en privérelaties) ruim vooraf over uw plannen. Dit verhoogt de kans op een relatief snelle financiering van de eerste 20% van uw crowdfundingproject. Deze sterke start kan (door een soort hefboomeffect) de overige 80% vlot doen binnenkomen;
6. Sluit u aan bij online fora
Lokaliseer welke online fora uw doelpubliek zoal bezoekt. Google hiervoor: “forum:onderwerp”. Maak een account aan en bouw een betrouwbare reputatie op bij de andere leden. Na een tijdje kan u dan uw crowdfundingproject introduceren.
7. Schrijf gastblogs
Contacteer de redacteur of hoofdredacteur van sites waarop u blogs wil posten. Doe de nodige research (zie ook stap 10) en zorg dat uw gastblogs interessant en origineel zijn. Dit kan aandacht genereren voor uw crowdfundingproject.
8. Gebruik de sociale media
Start een Facebook-pagina en/of een Twitter account om uw project te promoten. Post regelmatig nieuwe content. Lees op onze blog een paar tips voor een geslaagde crowdfundingcampagne via social media.
9. Schakel de pers in
Leg een contactlijst aan van journalisten en invloedrijke bloggers. Zij zijn immers in staat om een grote groep mensen te beïnvloeden. Schrijf deze contacten enkel aan als u daadwerkelijk belangrijk nieuws te melden hebt.
10. Inspiratie voor nieuwsgaring
Zorg voor relevante, boeiendeinhoud op uw blog of blogposts. Doorzoek hiervoor online fora met zoektermen als: 'hulp gezocht', 'ik heb geen idee', 'weet iemand', 'vraag over', enzovoort.
Lees alle tips op onze website
De informatie die is opgenomen op het Bolero Crowdfundingplatform is uitsluitend bedoeld voor algemene informatiedoeleinden. De dienst Bolero Crowdfunding houdt geen specifieke adviesverlening in, op welke wijze dan ook, door KBC Bank NV. KBC Bank NV verstrekt geen beleggingsadvies, noch enige aanbevelingen, noch enig onderzoek op beleggingsgebied, noch enig fiscaal, juridisch of ander advies met betrekking tot effecten uit te geven door de onderneming. Niets op het Bolero Crowdfundingplatform dient zo geïnterpreteerd te worden. De informatie op het Bolero Crowdfundingplatform is algemeen en houdt geen rekening met de specifieke eigenschappen van de gebruiker of de omstandigheden waarin deze zich bevindt, noch met het specifieke beleggingsprofiel van de gebruiker, het geheel van zijn beleggingen, zijn financiële situatie, kennis of ervaring en/of de mate van zijn risico-aversie. Potentiële beleggers dienen elke belegging naar eigen goeddunken zelf te onderzoeken, te beoordelen of te analyseren en daarbij hun eigen beleggings-, fiscale, juridische of andere adviseurs te raadplegen. KBC Bank NV zal uitsluitend nagaan, telkens wanneer een investeerder wenst te investeren in een project, of die investering passend is voor die investeerder aan de hand van een door de investeerder vooraf ingevulde questionnaire die toetst naar de kennis en ervaring van de investeerder, zoals vooropgesteld door Richtlijn 2014/65/EU van 15 mei 2014 betreffende markten voor financiële instrumenten en tot wijziging van Richtlijn 2002/92/EG en Richtlijn 2011/61/EU, zoals van tijd tot tijd gewijzigd. De risico’s verbonden aan crowdfunding en de effecten die worden aangeboden op het Bolero Crowdfundingplatform zijn terug te vinden onder de hoofding ‘Specificaties’ bij de individuele projecten. De informatie met betrekking tot de effecten en de projecten op het Bolero Crowdfundingplatform wordt uitsluitend verstrekt door de onderneming. Verwachtingen die daarin worden opgenomen zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten. Op het Bolero Crowdfunding Platform kunnen ratings worden gepubliceerd met betrekking tot individuele projecten. Deze ratings geven mogelijk niet het potentiële effect weer van alle risico's met betrekking tot de structuur, de markt en andere factoren die van invloed kunnen zijn op de waarde van de investering. Een rating is geen beleggingsaanbeveling en kan te allen tijde door het rating agency worden herzien of ingetrokken. Voor zover toegelaten onder enig toepasselijk recht, aanvaarden KBC Bank NV en enige met haar verbonden personen geen enkele aansprakelijkheid of verantwoordelijkheid voor de correctheid, de volledigheid, de actualiteit of de stiptheid van dergelijke externe ratings. Er is geen prospectus, informatiefiche of essentiële beleggersinformatie beschikbaar. De onderneming kan op het Q&A forum in de rubriek 'Neem contact op' bijkomende informatie over haar project plaatsen, in overeenstemming met de beperkingen vermeld in artikel 8.3 van de Algemene Gebruiksvoorwaarden van Bolero Crowdfunding, zonder dat dit de investeerder recht geeft op een herroepings- of annuleringsrecht, met dien verstande dat de onderneming geen wijzigingen kan aanbrengen aan de voorwaarden van de effecten of aan de pagina’s waarop haar project wordt voorgesteld op het Bolero Crowdfundingplatform. Bij klachten kunt u zich wenden tot info@crowdfunding.bolero.be (+32 2 303 33 00) en/of ombudsman@ombudsfin.be.