We hebben het al vaak gezegd: crowdlending zit in de lift. Dat wordt nog maar eens duidelijk in een nieuwe studie van de FSMA, de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten. Ze onderzochten de evolutie van crowdfunding in de periode juli 2018 tot en met juni 2020. Het is een vervolg op een eerdere studie, waardoor ze de resultaten nu naast elkaar kunnen leggen. De conclusie? Zowel het aantal campagnes als het opgehaalde bedrag gaan in stijgende lijn.
Een groeiende markt
Volgens de FSMA werd er tussen juli 2018 en juni 2019 iets meer dan 69 miljoen euro opgehaald via crowdfunding. Ter vergelijking: in de periode 2012-2017 was dat maar 40 miljoen. Die vorige studie toonde al een stijgende trend aan en die zet zich duidelijk voort.
De markt voor crowdfunding groeide zowel in aantal campagnes als in opgehaald bedrag. Meer nog, in 2019 verdubbelde het totale opgehaalde bedrag tegenover het jaar 2017: van 16,2 miljoen naar 41,5 miljoen euro. Wat 2020 betreft is het voorlopig nog koffiedik kijken. Er werden in de eerste helft van het jaar minder informatienota’s ingediend maar op een antwoord op de vraag of de coronacrisis hier voor iets tussen zit dan wel of dit een verandering is in de stijgende trend, moeten we nog even wachten.
85% van de crowfundingprojecten in België zijn crowdlendingprojecten. Daarbij schrijft een bedrijf een obligatielening uit waarop je als investeerder kan intekenen tegen een bepaalde rente. Ook Bolero Crowdfunding lanceert op haar platform enkel crowdlendingprojecten. Sommige andere platformen bieden ook campagnes met aandelen aan, maar die maken maar 15% van alle crowdfundingprojecten uit.
Uit het onderzoek wordt ook duidelijk dat de looptijd en het verwachte rendement van een crowdfundingcampagne sterk variëren. De looptijd van de financiering bedraagt gemiddeld iets meer dan vijf en een half jaar. De jaarlijkse rentevoet bedraagt gemiddeld 4,17 procent.
Een stijgende trend, ook bij Bolero Crowdfunding?
Ook bij Bolero Crowdfunding zien we een stijgende trend en die houdt zelfs in 2020 stand. Werner Eetezonne, CEO Van Bolero Crowdfunding, zegt daarover het volgende: “Crowdlending wordt steeds populairder in België. In 2018 haalden we 2,8 miljoen euro op. Daar zaten we in 2019 ruim over. 2020 is een uitdagend jaar voor iedereen, maar ondanks de crisis blijft het ondernemersvertrouwen én de interesse in crowdlending groot. Tot nu toe haalden we in 2020 al 5,3 miljoen euro op en het ziet er naar uit dat het daar niet bij zal blijven..."
“Tot nu toe haalden we in 2020 al 5,3 miljoen euro op en het ziet er naar uit dat het daar niet bij zal blijven..." — Werner Eetezonne, CEO Van Bolero Crowdfunding
Waarom kiezen bedrijven voor crowdlending of crowdfunding?
Het aandeel van crowdlending of crowdfunding is klein als je de totale financieringsbehoefte van een bedrijf bekijkt. Vaak maken bedrijven gebruik van een financiële mix. Een combinatie dus van een traditioneel bankkrediet, eigen middelen, andere financieringsoplossingen en/of crowdfunding. Daarom is crowdfunding - of crowdlending - vaak maar een klein deeltje van het totale bedrag dat ze voor een project nodig hebben.
Maar een crowdfundingcampagne opzetten heeft meer dan enkel een financieel voordeel: het is ook een hefboom voor de klantenbinding en marketing. Dat hebben veel bedrijven begrepen. Ze kiezen voor crowdfunding omwille van de extra promotie, een groot voordeel van deze alternatieve vorm van financiering. Het is een leuke manier om je naamsbekendheid op te krikken en je klanten meer bij je bedrijf te betrekken.
Waarop baseert de FSMA zijn studie?
De studie is gebaseerd op de informatienota’s die de FSMA ontving van crowdfundingplatformen die op de Belgische markt campagne voeren. Het gaat om acht platformen, waaronder Bolero Crowdfunding. Crowdfundingplatformen moeten voor grotere projecten informatienota’s indienen bij de FSMA. Een informatienota bevat nuttige informatie voor geïnteresseerde beleggers over onder andere de aanbieder van een project, over het op te halen bedrag, de gebruikte beleggingsinstrumenten en de risico’s verbonden aan de belegging. Sinds juli 2018 is het neerleggen van een informatienota een verplichting voor alle projecten die meer dan 500.000 euro willen ophalen, of waarbij een belegger voor meer dan 5000 euro kan intekenen. Toch dienen vaak ook kleinere projecten een informatienota in, wat de studie vollediger maakt.
De analyse die de FSMA maakte, is gebaseerd op 234 campagnes met informatienota, uitgegeven door 8 verschillende crowdfundingplatformen. Maar omdat er voor bepaalde projecten geen informatienota nodig is of er bepaalde data ontbraken, is de crowdfundingmarkt mogelijk nog groter dan beschreven in de studie van de FSMA.
Interesse in crowdlending?
Word dan zeker lid van Bolero Crowdfunding!
Ben je een ondernemer en wil je met je bedrijf zélf een crowdlendingcampagne op poten zetten? Dan kan je daarover alle informatie terugvinden op onze website en in het e-book dat wij hiervoor publiceerden.
Ben je een belegger en wil je graag investeren in een crowdlendingcampagne? Dan kan je gratis lid worden van het Bolero Crowdlendingplatform. Zo kunnen we je op de hoogte houden van alle toekomstige campagnes.