Bolero Crowdfunding Blog

Blog

Recordjaar voor crowdfunding in Nederland

In 2016 is in Nederland 170 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw een flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 128 miljoen euro. Crowdfunding maakte dit jaar de realisatie van meer dan 4.800 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek van crowdfunding bureau Douw&Koren. In België hebben we nog heel wat achterstand op Nederland. Binnenkort plaatsen we een update van de crowdfundingprojecten in België.

170 miljoen euro gecrowdfund in 2016

Maar liefst 141 miljoen euro van het totaal opgehaalde bedrag is opgehaald door 1.750 ondernemers. Daarbij is te zien dat niet alleen start-ups, maar ook steeds meer gevestigde Nederlandse ondernemingen kiezen voor crowdfunding. Creatieve projecten, zoals films, muziek en theater, haalden het afgelopen jaar 13,8 miljoen euro op met een gemiddelde bedrag per project van 14.500 euro. Voor maatschappelijke projecten, zoals een speeltuin of buurtproject, is het totaal opgehaalde bedrag 10,6 miljoen euro en bedroeg het gemiddelde bedrag per project 5.800 euro. 

Crowdfunding volgt maatschappelijke ontwikkelingen

Steeds meer ondernemers, culturele instellingen en maatschappelijke initiatieven zien in crowdfunding de manier om samen met groepen betrokken mensen projecten tot stand te brengen zegt Simon Douw, oprichter van adviesbureau Douw&Koren. "Nieuwe ideeën organiseren zich meer en meer als bewegingen, en crowdfunding biedt deze initiatieven de kans om groepen mensen aan het idee te verbinden via kleine investeringen.” Crowdfunding volgt daarbij maatschappelijke ontwikkelingen. Douw: “We zien dat mensen via crowdfunding die dingen oppakken die de politiek laat liggen. Of het nu gaat om een nieuw restaurant waar Syrische vluchtelingen werken, de tientallen crowdfunding projecten voor duurzame energie of innovaties in de zorg: via crowdfunding investeren mensen in zaken die ze de moeite waard vinden. En hopen daar vaak zelf ook wat aan over te houden, in de vorm van aflossing met rente, toegenomen waarde van hun aandeel of een beloning in natura."

Bekijk hier de 'De 10 game-changing crowdfunding campagnes van 2016' in Nederland.