Bolero Crowdfunding Blog

Blog

So you think you can pitch?

The elevator pitch, of anders gezegd, in 1 minuut overtuigend brengen waar je bedrijf voor staat. Het is geen evidentie.

Pitchen is belangrijk om gezien te worden en dus moet je zeker elke opportuniteit grijpen. Ook als je op zoek bent naar startkapitaal zal je pitchen tot je er bij neervalt. Volgens een artikel in De Tijd had Mark Zuckerberg minstens 200 pitches nodig om geld op te halen. Maar in België is dat zeker niet anders. Ook Bart Van der Roost heeft het verhaal van neoScrores bijna 200 keer over zijn tong later rollen eer hij zijn succesvolle kapitaalsronde kon aankondigen.

Als jonge starter word je maar al te vaak het podium opgeduwd om je verhaal te ‘pitchen’. Je bent letterlijk dag en nacht bezig met je bedrijf en dan is het lastig om dat even in 1 minuut samen te vatten. Over je passie wil je namelijk alles delen. Focus is dus belangrijk, want ‘less is more’!

In bijgevoegd artikel vind je tal van waardevolle tips van de Amerikaanse storyteller Justine Harcourt de Tourville en van risicokapitaalverschaffer Frank Maene. Ik vat ze graag hieronder samen:

- Keep it short and simple: maximum 5 slides in maximum 3 tot 5 minuten.
- Maak een korte beschrijving van het product, het ecosysteem, de grootte van de markt, je concurrenten en je USP.
- Beschrijf het inkomstenmodel en je go-to-market strategie.
- Toon je product met screenshots of een video.
- Zet je team in de verf en toon hoe jullie elkaar aanvullen.
- You only have 1 chance to make your first impression… praat duidelijk, ontspannen en niet te snel.
- Wees zelf overtuigd van je verhaal. 'The American way is the only way'.
- Smile !
- Wie is je doelpubliek?
- Wat is het doel van je pitch?
- Zorg dat je tijdens je pitch niet gestoord kan worden (inkomend mailverkeer, GSM, ...).
- Repeteren, repeteren, ...

Succes & blijf pitchen!